
Page: 1

WHO REALLY OWNS POLISH
MEDIA?

Posted on September 1, 2021 by Stanislaw Janecki



Page: 2

When the Polish television market was being formed in the 1990s, the concern was to ensure that it
would not be dominated from the very beginning by foreign capital, which had a huge advantage over
domestic capital, which in turn was only just beginning to be organized. Another concern was that
Polish society should not be colonized by foreign capital in the media. It was also important that
television stations of national range should not impose on Polish society the point of view – worldview
or political preferences of the capital owner.

In other words, the point was that television stations should not have a decisive influence on Polish
politics (even in a strictly electoral sense), on the professed values, on the self-esteem of citizens,
consumer choice, lifestyle and even aesthetic judgments. The television and radio market was subject
to licensing for these reasons as well, but primarily because initially there were not enough frequencies
for anyone willing and able to operate in the market. For this reason, there had to be a market regulator,
which became the National Broadcasting Council (operating since April 28, 1993, and established under
the Broadcasting Act of December 29, 1992).

It was the National Broadcasting Council that granted two nationwide terrestrial broadcasting
concessions – to the Polsat Company in 1994 and to TVN in 1997. Both entities were backed by Polish
capital. The market regulator had little or no knowledge that important people in both of these entities
had links to the Communist secret services, which gave them an advantage, both in terms of raising
capital (e.g. from the Foreign Debt Service Fund, which was controlled by the Communist secret
services and indeed illegal under international law), and in lobbying for the licenses. While the
television market was not dominated by foreign capital in the 1990s, it was influenced by people in the
communist apparatus of violence and control of society. They also influenced the program mandates
of the stations, including the attitude towards the past. and political sympathies and antipathies
resulting precisely from the attitude towards the past.

These problems did not change when foreign capital entered TVN (Polsat remained an entity with
Polish capital), because a specific program mandate shaped the TVN audience, and in this way it
became a valuable asset. This also determined the zeal and temperature of the actions in defense of
TVN, whenever the station was accused of representing the interests of the post-communist forces
and the part of the post-Solidarity elite that was in agreement with them. The support of the influential
elites and their foreign contacts and influence are also decisive in supporting and defending the
interests of TVN even in ownership issues, i.e., when ownership changes violate the provisions of the
Broadcasting Act regarding the limitation to 49 percent of capital from outside the European Economic

https://www.worlddab.org/about/worlddab-members/815/national-broadcasting-council-of-poland-(krrit)
https://grupapolsatplus.pl/en
https://en.wikipedia.org/wiki/TVN_(Polish_TV_channel)
https://en.wikipedia.org/wiki/Solidarity_%28Polish_trade_union%29


Page: 3

Area.

Regarding the amendment to the Broadcasting Act, and indirectly its effect on the TVN television
company, there is a large amount of misinformation and, above all, constant brainwashing of people on
an industrial scale.
The legal background is that article 35 of the Polish Broadcasting Act of 29 December 1992 requires
that radio and television broadcasting in Poland should be majority owned and controlled by entities
from the EEA (European Economic Area). No more than 49 % of the shares of broadcasters in Poland
may be owned by entities from outside the EU. Requirements such as this are not unique to Poland,
existing, for example, in Austria and France.

The current problem with TVN starts well before today. In 2015, TVN belonged to the ITI Group and the
Canal+ Group, who controlled the formal owner, the nominal subsidiary company N-Vision B.V. These
two companies (ITI and Canal+) both sold the majority of the shares (52,7%) in the TVN company to the
American concern Scripps Networks Interactive for 584 million EUR. On June 16, 2015, Scripps
Networks Interactive received approval from the Office of Competition and Consumer Protection to
take over the TVN company.

Therefore, on July 1, the ITI Group and the Canal + Group sold all their shares in the nominal holding
company N-Vision B.V., which controlled 52.7 % of shares in TVN, to a company called Southbank
Media Ltd, registered in London and owned by Scripps Networks Interactive. On August 28, 2015,
Scripps, through Southbank Media, purchased more TVN shares from stock exchange investors,
increasing its ownership to 98.76%. On September 28, 2015, Scripps bought the remaining TVN shares,
becoming one hundred percent owner.

Before Scripps bought 100% of the shares, it asked whether the purchase of TVN was compliant with
Polish law, because their lawyers had read the Polish Broadcasting Act and had doubts regarding art.
35. Jan Dworak (chief of Polish Broadcasting Council at the time) hesitated a bit, but decided that it was
possible. However, everyone was aware of the possible non-compliance with the Polish law, hence the
contract included numerous safeguards in the event of the license being revoked. Safeguards were
beneficial primarily to the seller, so that he would not have to pay possible compensation.

On July 31, 2017, Discovery Communications announced that it wanted to buy Scripps Networks
Interactive (for $ 14.6 billion). The Polish Office of Competition and Consumer Protection was then

https://iticapital.com/iti-group/
https://en.wikipedia.org/wiki/Groupe_Canal%2B
https://en.wikipedia.org/wiki/Scripps_Networks_Interactive
https://www.bloomberg.com/profile/company/0111656D:NA
https://www.dnb.com/business-directory/company-profiles.southbank_media_ltd.5f65886856cad48c68fffcf767248513.html
https://www.dnb.com/business-directory/company-profiles.southbank_media_ltd.5f65886856cad48c68fffcf767248513.html
https://pl.wikipedia.org/wiki/Jan_Dworak


Page: 4

ignored, so on February 6, 2018, it was the European Commission that conditionally agreed to this
transaction. The condition was to provide operators with the TVN24 and TVN24 BiS signal at a
"reasonable price". On February 26, 2018, the US Department of Justice approved the purchase of
Scripps Networks Interactive by Discovery Communications; so, on March 6, 2018, Scripps, and thus
also TVN, was acquired. And in this way, and contrary to the law, an entity from outside the European
Economic Area has 100 percent shares in a television company operating in Poland.

That is the origin of the current problem. In 2015, either the National Broadcasting Council should not
have allowed this transaction; or it should have requested that the parliament amend the Broadcasting
Act, because it does not allow any television or radio in Poland to be fully taken over by entities from
outside the European Economic Area. Dworak's Council, however, decided that the takeover was legal
and possible.

All the time, TVN is formally owned by the nominal Dutch company with an address at Schiphol airport
in Amsterdam - Polish Television Holding B.V. (controlling another paper-only company from Schiphol
airport - N-Vision B.V., which owns TVN shares). The nominal company was sold first to Scripps in 2015
and then to Discovery in 2018. The nominal company operates in the European Economic Area, only it is
virtual, so in fact 100 percent of TVN shares are owned by a non-EEA group (first Scripps then
Discovery), which is inconsistent with the Broadcasting Act of 1992.

It was only in 2021 that the National Broadcasting Council decided that this could not be the case,
although the law had been bent for six years. There are many indications that the National Broadcasting
Council has reacted only after reports that Discovery is to merge with Warner Media. As a result, a
media giant worth 150 billion dollars would be created. Warner of course would like to continue the
game started in 2015 and would like to still disregard Polish law. The amendment to the Broadcasting
Act halts this situation; and because it is about a lot of money and revenues, a great battle is being
fought around it. It is also about whether Poland can pursue an independent policy in the field of media.
And this policy is by no means unique in Europe, and Poland is not asking for anything extraordinary.
Only the respect of the existing law.

Ownership issues in TVN television are only a fraction of the problems of the Polish media market,
which in many segments presents such a high level of concentration that one can speak of hegemony.
A high level of concentration in Poland is deemed to exist when a single entity (capital group) reaches a
30 percent share in one of the markets: advertising revenues, revenues from pay-TV fees, TV audience,

https://en.wikipedia.org/wiki/TVN24
https://en.wikipedia.org/wiki/TVN24_BiS
https://en.wikipedia.org/wiki/Discovery,_Inc.
https://opencorporates.com/companies/nl/33306032


Page: 5

radio audience or users of online audiovisual services.

Officially, under Polish law, an entity is considered dominant when it achieves a market share of over 40
percent in a given market. Only after exceeding this threshold can the Office of Competition and
Consumer Protection block further acquisitions. But in the debate on deconcentration little attention is
paid to the fact that dominant broadcasters also have an advantage in the role of advertising brokers.
Such as TVN and Polsat, whose advertising bureaus serve not only their thematic channels, but also
other media market players. And in their role as ad brokers they often have more influence on the
market than as broadcasters.

In the 1990s the Polish media market was widely opened to foreign capital, which later resulted in
concentrations exceeding safe levels. This was facilitated by being careless about violations of the law
on capital restrictions, e.g., in the television market. As a result, about 70% of the television market in
Poland is controlled by foreign broadcasters. The largest shares are held by Americans (controlling half
of all TV content), among others Discovery Communications, Viacom, Time Warner, and ITI Neovision
(American-French).

In the radio market, foreign companies control about 30% of the market, but radio RMF FM, owned by
German Bauer, alone has a 26% share of the audience. On the internet, Onet, owned by German-Swiss
Ringier Axel Springer, dominates (more than 17 million users); Interia, owned by German Bauer, is third
(ca. 13 million users); TVN24, owned by American Discovery, is sixth (ca. 6 million users); and Fakt,
owned by German-Swiss Ringier Axel Springer, is ninth (ca. 5.5 million users). Until recently, the
websites of Polska Press Group, taken over by PKN Orlen in 2021, were also German.

The press market has been 70-75 percent dominated by foreign capital. The national press is
dominated by German capital: 21 percent of titles belong to Bauer Group, 9 percent to Burda Media, 6
percent to Swiss-German Ringier Axel Springer Polska (including Fakt and Newsweek), 5 percent to
Swiss Edipresse, 3 percent to Phoenix Press (German capital), 3 percent to Hearst Marquard Publishing
(German capital), and 3 percent to Hearst Publishing (German capital) and Hearst Marquard Publishing
(Swiss capital); 2% Egmont Polska (Danish capital). In the local press the dominance of foreign capital
reaches as much as 95 percent, which significantly decreased after PKN Orlen took over the Polska
Press Group, publishing 19 regional dailies and over 100 local weeklies. The publishers of the most
popular monthlies and TV magazines are dominated by companies with German capital: Bauer and
Burda Media. The remaining color magazines belong to Swiss capital - Edipresse Polska.

https://en.wikipedia.org/wiki/ViacomCBS
https://en.wikipedia.org/wiki/Time_Warner_Cable
https://en.wikipedia.org/wiki/ITI_Group
https://en.wikipedia.org/wiki/RMF_FM
https://en.wikipedia.org/wiki/Bauer_Media_Group
https://www.onet.pl/
https://en.wikipedia.org/wiki/Ringier_Axel_Springer_Media_AG
https://en.wikipedia.org/wiki/Interia
https://en.wikipedia.org/wiki/Fakt
https://www.orlen.pl/EN/PressOffice/Pages/PKN-ORLEN-to-take-over-Polska-Press.aspx
https://en.wikipedia.org/wiki/PKN_Orlen
https://en.wikipedia.org/wiki/Hubert_Burda_Media
https://en.wikipedia.org/wiki/Edipresse
https://en.wikipedia.org/wiki/Phoenix_Press
https://gb.kompass.com/c/hearst-marquard-publishing-sp-z-o-o/pl099336/
https://pl.wikipedia.org/wiki/Egmont_Polska


Page: 6

In France, no one may own more than 49 percent of the capital or voting rights in a company holding a
concession for a national terrestrial television channel, if its audience exceeds 8 percent of the total
audience. At the same time, the owner of the concession may not own more than 33 percent of the
capital or voting rights in a local or supra-regional station. Foreign capital cannot exceed 20 percent in a
company holding a terrestrial radio or television license. No license will be granted to a broadcaster
reaching more than 4 million viewers, 30 million listeners, or having a 20% share in the national
circulation of newspapers. If the license is not for nationwide coverage, the same entity may have only
one license in the same area. No license will be granted to an entity that owns one or more terrestrial
digital television stations reaching 4 million people; that owns one or more radio licenses when the
program reaches 30 million inhabitants; and that is the publisher of one or more newspapers, if their
share of nationwide circulation exceeds 20 percent.

In Germany, competition and concentration in the media market are regulated by the Antitrust Act.
Since 1997 there has been no limit on the number of radio and television licenses held in Germany, but
there are various de facto regulations between the federal states that impose restrictions. The
concentration threshold is 30 percent of viewership or listenership in a specific year for the media
owned. A media company that exceeds the 30 percent threshold may sell its shares, limit its market
share or make its airtime available to an independent entity. The rule of 10 percent audience share for
one program or 20 percent audience share for other programs applies. In individual federal states,
restrictions have been placed on so-called cross concentration, i.e., investments by newspaper
publishing companies in radio and television.

For example, in North Rhine-Westphalia, a company dominating the newspaper market cannot hold a
majority stake in a radio or television broadcaster operating in the same area. Although there are no
restrictions on foreign ownership of the media market in Germany, it is in fact a market almost entirely
dominated by domestic capital. This is primarily due to tradition and practice. Although entities such as
Time Warner, News Corporation, Viacom or Ufa/Canal Plus France operate in the German television
market, none of them has exceeded the 1 percent market share threshold.

Stanisław Janecki, is a well-known Polish journalist, columnist, political commentator and television host.

https://twitter.com/St_Janecki


Page: 7

The featured image shows, "The Girl from Zaba," by Wlastimil Hofman; painted in 1923.

https://www.fineartphotographyvideoart.com/2019/04/Wlastimil-Hofman-Symbolist-painter.html


Page: 8


